متفرقه

نکات اولین بازدید از ایران

قلعه رودخان – قلعه در آسمان

مناظر صاف و خشک کویر ایران را که قبل از بازدید در نظر گرفته بودید کنار بگذارید، زیرا ممکن است با قدم زدن در کوهستان سرد و سرسبز اطراف قلعه رودخان، فکر کنید که به اروپا رفته اید.

این قلعه دیدنی و به خوبی حفظ شده که بیش از یک هزار سال از مرز ایران در دریای خزر در برابر مهاجمان عرب محافظت می کند، در ارتفاعات کوه های البرز قرار دارد. این مکان امروزی با 1500 متر نبرد و بیش از 40 برج، منظره ای باشکوه باقی مانده است.

در یک روز مرطوب (و در زمستان) کوهنوردی لغزنده به بالا و پایین کوه است (دان می تواند این واقعیت را پس از سر خوردن از مسیر و پایین رفتن از یک شیب گل آلود تأیید کند)، بنابراین حتماً کفش مناسب بپوشید و کمی وقت بگذارید. از چایخانه های سر راه لذت ببرید.

قلعه رودخان تا رشت حدود 90 دقیقه با ماشین فاصله دارد. از یک روز کامل از کاوش در منطقه لذت ببرید یا مانند ما آن را با بازدید از ماسوله ترکیب کنید. ورودی مسیر 150000 ریال بود.

نکات برجسته ایران مرکزی

میدان نقش جهان، اصفهان – مکان وسیعی برای گردآوری میراث جهانی

هیچ کجا بهتر از اصفهان اسیر عظمت ایران نیست. خیلی ها گفته اند زیباترین شهر ایران است و کمتر نقطه ای در اصفهان زیباتر از میدان نقش جهان وجود دارد.

نقش جهان یکی از بزرگترین میادین عمومی جهان (نزدیک به 90000 متر مربع!)، و خانه برخی از پرآذین ترین مساجد و کاخ های ایران، نقطه کانونی زندگی در اصفهان است. این مکانی بود که در طول کاوش در شهر بارها به سمت آن کشیده شدیم.

اینجا مکانی است برای شروع کاوش در بازار بزرگ، نوشیدن چای در چایخانه های جادویی (چایخانه سرد و عجیب و غریب آزادگان را در کنار میدان ببینید)، از معماری خیره کننده سلطنتی و مذهبی شگفت زده شوید (به نوشته های جداگانه ما در زیر مراجعه کنید)، و با آن ممتاز شوید. شعر حافظ و فردوسی توسط جوانان مشتاق محلی که مشتاق به اشتراک گذاشتن فرهنگ و عشق کلام خود هستند.

نقش جهان در روز زیباست، اما در شب با روشن شدن چراغ‌ها خیره‌کننده‌تر است.

واقعیت تصادفی: ورزش چوگان حدود دو هزار سال پیش در ایران شکل گرفت. مراقب تیرک‌های مرمری باشید که میدان چوگان سلطنتی نقش جهان در اوایل قرن هفدهم را نشان می‌دهد.

مسجد جامع اصفهان – عجایب باستانی و همیشه در حال تغییر

قدیمی‌ترین (و بزرگترین) مسجد جماعت ایران که از طریق پیچ و خم در خیابان‌ها و شلوغی بازار بزرگ به آن می‌رسید، تجربه‌ای برجسته در شهری مملو از جاذبه‌های برجسته است.

کار در اینجا در قرن نهم شروع شد و امروز مسجد جامع یک کپسول زمانی میراث جهانی از سبک‌های معماری و طرح‌های هندسی خیره‌کننده است که بیش از 1200 سال را در بر می‌گیرد.

ما مجذوب تالارهای آرام مسجد، آجرکاری های استادانه (گنبد تاج الملک نفس گیر)، نور عالی، و کاشی کاری های پیچیده شده بودیم. این یکی از نقاط برجسته اصفهان است و نباید آن را از دست داد.

مسجد جامع در فاصله دو کیلومتری از نقش جهان پیاده است. هر روز باز است، اما بین ساعت 11 صبح تا 1.15 بعد از ظهر بسته است، و هزینه ورود برای هر کدام 200000 ریال است.

مسجد شاه – ویترین معماری و مکان آرام آموزشی

مسجد شاه – مسجد شاه – که به زیبایی در انتهای جنوبی میدان نمادین نقش جهان واقع شده است، نگین دیگری در تاج اصفهان است و در هر تور ایرانگردی ضروری است.

این مجموعه بزرگ که به‌عنوان مسجد سلطنتی یا امام نیز شناخته می‌شود، متشکل از گذرگاه‌های کاشی کاری پیچیده، طاقچه‌ها و حجره‌های طاق‌دار که در اطراف یک حیاط مرکزی و استخر بزرگ قرار گرفته‌اند، بیش از ۴۰۰ سال است که بازدیدکنندگان و زائران را به اصفهان می‌کشاند.

در حالی که مناره‌های دوقلوی 42 متری و گنبد بزرگ در لحظه ورود به میدان توجه را به خود جلب می‌کنند، بازدید خود ما حول درک جزئیات دقیق از جمله درگاه ورودی با طراحی پیچیده، محراب نفیس، خوشنویسی زیبا و فضای اصلی است. محفظه – اتاق.

یکی دیگر از نکات برجسته برای ما فرصت گفتگوی گسترده با یک ملا محلی به عنوان بخشی از برنامه “گفتگوهای دوستانه” بود که توسط مدرسه ناصریه، مدرسه علمیه واقع در مجتمع مسجد شاه، اجرا می شد.

مسجد شاه هر روز باز است اما بین ساعت 11:30 تا 13:00 تا صبح جمعه بسته است. هر کدام 200000 ریال برای ما هزینه داشت.

مسجد شیخ لطف الله – حرم حضرت عالی

بنای دیگری که در میدان نقش جهان برای جلب توجه به رقابت می‌پردازد، مسجد شیخ لطف‌الله با قدمت 400 سال است: شاهکاری در مینیاتور، به‌ویژه زمانی که اولین و آخرین نور روز، گنبد طلایی را می‌درخشد.

لحظه‌ای که وارد درگاهی نفیس می‌شوید، با ورود به دنیایی خیره‌کننده از موزاییک‌های عصر صفویه با طراحی غنی، درگاه‌های تزئینی ظریف حکاکی‌شده، و نور عالی و متحرک، هیبت رو به افزایش را احساس خواهید کرد.

اگر شما هم شبیه ما هستید، برای حرکت از راهروی شیبدار و مسحورکننده تلاش خواهید کرد، اما زمانی که در نهایت این کار را انجام دهید، پاداش بیشتری در گنبد کاشی کاری شده دیدنی نمازخانه اصلی، با پنجره های مشبک زیبای آن، در انتظار شماست. درست نور را بگیرید و طاووس را در قلب گنبد با دم پرتو طلایی اش خواهید دید. عکاسی مجاز است، اما مراقب باشید که با فلاش و پلیس سه پایه مواجه نشوید. آنها تماشا خواهند کرد

مسجد شیخ لطف الله همه روزه باز است اما بین ساعت 12:30 تا 14 تعطیل است. هزینه ورودی هنگام بازدید 200000 ریال بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا